CNG vozidla
Technologie spalovacího motoru na stlačený zemní plyn i další související části (tlakové láhve, atd.) je v současné době již na vysoké úrovni, a to i pro hromadnou a sériovou výrobu automobilů. CNG technologie v automobilech je také velmi bezpečná.
Druhy CNG vozidel
Zemní plyn je používán v silniční i mimosilniční dopravě. Silniční vozidla: osobní a dodávkové automobily, nákladní vozidla, tahače, speciální komunální vozidla, autobusy, motocykly.
Mimosilniční vozidla (off-road): závodní sportovní automobily, vysokozdvižné vozíky, traktory a jiné zemědělské stroje, rolby ledu, sněžné rolby, speciální letištní vozidla, motorové čluny, vyhlídkové lodě, trajekty, lokomotivy, vlaky, letadla.
Katalog CNG vozidel na evropském trhu (Zdroj: NGVA Europe - 2017)
Výrobci CNG vozidel
Světové automobilky nabízejí více než 180 sériově vyráběných modelů různých typů CNG aut.
K nejvýznamnějším značkám osobních vozů v Evropě patří tuzemský výrobce ŠKODA AUTO dále Volkswagen, Fiat, Seat, Audi, Opel, Lancia a z dodávkových vozů Fiat, Opel, Volkswagen a Iveco.
V České republice patří k nejprodávanějším CNG vozidlům Škoda Octavia G-TEC, Škoda Citigo G-TEC, Fiat (Qubo, Panda, Doblo, 500L, Punto), Volkswagen (Golf, Caddy, UP!), Seat (Leon, Mii), Opel (Zafira) a v kategorii dodávkových vozů především Iveco Daily a dále Fiat (Panda Van, Fiorino, Doblo Cargo, Ducato), Opel Combo a VW Caddy.
Technologie CNG ve vozidlech
Plnění vozidel stlačeným zemním plynem může být prováděno dvěma způsoby:
- Na CNG plnicích stanicích - doba plnění je zde srovnatelná s časem tankování standardních kapalných paliv (3–5 minut).
Provádí se prostřednictvím plnicí pistole výdejního stojanu, která se spojí s plnicí koncovkou vozidla. - Pomocí zařízení pro pomalé plnění - tento proces trvá několik hodin, a nalezne proto uplatnění spíše v garážích rodinných domů, firem apod.
Umístění plnicího hrdla pro CNG u sériově vyráběného osobního automobilu
(zpravidla v blízkosti hrdla pro kapalná paliva)
U osobních, dodávkových a užitkových vozidel je soustava tlakových nádob umístěna zpravidla pod vozidlem a nezabírá tedy nijak zavazadlový prostor, jako tomu bylo v minulosti v rámci různých „přestaveb“. U autobusů jsou tlakové nádoby umístěny v zavazadlovém prostoru nebo na střeše.
Schéma palivové soustavy CNG ve vozidle